Cloud Computing
Rozvoj informačních technologií a sítí dospěl do stádia, kdy je možné přes velmi jednoduchý počítač, spíše terminál, mít přes internet přístup k datům i aplikacím. Pro firmy, které nezbytně nepotřebují mít vlastní počítače, vlastní operační systémy a aplikace, se nabízí cesta v pronájmu technologií a vzdáleném přístupu – cloud computingu. Termín cloud (oblak) se používá metaforicky k označení internetu. A termín computing znamená výpočetní.Zjednodušeně cloud computing znamená flexibilní, na míru přizpůsobený přístup k výpočetnímu výkonu.
Nejotevřenější varianta je pronajmout si prostor pro data, systém a aplikace (IaaS - „Infrastructure as a Service“), které si firma sama spravuje. V podstatě si pronajímá počítače, k nimž má vzdálený přístup a nemusí se starat o jejich údržbu.
Tuto variantu představuje Amazon WS, Rackspace nebo Microsoft Azure.
Druhá varianta je pronajmout si přístup k rozhraní (PaaS - „Platform as a Service“), v podstatě operačnímu systému, který firmě definuje rozhraní (IDE nebo API) pro software.
Tuto variantu představuje Force.com nebo Google App Engine.
A třetí varianta je nestarat se ani o systém, ani o aplikace a pronajmout si vše (SaaS - „Software as a Service“). V tomto případě je firmě dostupné vše, může si vzdáleně zpracovávat svá data a ukládat je buď na vzdálené platformě nebo lokálně tak, jak ji smlouvy (a její zájmy či ochrana dat) umožňují.
Tuto variantu představuje Google Apps, Office Web Apps.
Zdroje:
Využití ve školství
Zajímavá otázka je možnost využití
nebo přechodu ke cloud computingu ve školství. PhDr. Ondřej
Neumajer, Ph.D, v současné době pověřen řízení divize VÚP,
součásti Národního ústavu pro vzdělávání, v roce 2010 v
článku Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing
(zde: http://www.kvic.cz/icemsk/clanky/PoradnaDetail.aspx?ID=56)
napsal:
„Právě trend cloudu pěkně
zapadá do jiného moderního trendu, a tím jsou netbooky.
Počítače, na kterých není potřeba provozovat žádný
výpočetně náročný software, mohou být méně výkonné a tudíž
levnější. To hlavní, co netbook ke své činnosti ve škole
potřebuje, je rychlý přístup k Internetu a občas dobít
akumulátor.“
…
„Mezi negativa cloudu se uvádí
zejména závislost na poskytovateli služeb a připojení
k Internetu. Krabicový software je váš a zacházení
s ním je čistě záležitostí vaší školy. O přístup
k aplikaci provozované poskytovatelem se sice nemusíte
starat a mnohé jsou pro školy zdarma, ale nic není horší
nežli zoufání, když nutně potřebujete ke svým datům
„někde na Internetu“ a služba není momentálně
dostupná. Podle zkušeností autora se jedná především
o psychologický aspekt. V naprosté většině případů
je totiž profesionální IT poskytovatel schopen zajistit provoz
služby mnohonásobně lépe a ve větší kvalitě, nežli
školní správce nebo ICT metodik.“
…
„V každém případě je
cloud computing zajímavá novinka posledních let, která je pro
školy vzhledem k nabídkám na trhu velmi atraktivní. Zdá
se, že právě toto online prostředí naznačuje, jakým směrem se
další vývoj ICT bude ubírat. Existuje zde obrovské množství
navzájem si konkurujících často zdarma dostupných služeb (web
2.0), jejichž nabídka se dynamicky mění. Ve školním prostředí
navíc odpadá jedna z hlavních překážek pro jejich
využívání. Požadavek na bezpečnost a utajení dat je zde
na mnohem nižší úrovni, než u komerčních firem. Ukazuje
se tedy, že znalost tohoto prostředí, tj. schopnost vybrat pro
libovolnou výukovou situaci nejvhodnější řešení, je novou
nutnou kompetencí nejen pro školní ICT koordinátory, ale vlastně
pro všechny učitele.“
V článku
upozorňuje na on-line kancelářské balíky (Google Docs a Office
Web Apps, k nim přibyl ještě Zoho Office Suite, ThinkFree Office a
Peepel Online Office), na online informační systém Škola OnLine a
nabídky online výukových aplikací firem LangMaster a Terasoft.
Google Apps for Education
Firma Google nabízí pro školy balíček zahrnující Dokumenty Google, e-mail Gmail, textové zprávy Google Talk, Kalendář Google, webové stránky Google Sites a API pro rozšíření. Přes podporu mnoha nadšenců na stránkách GuG.cz (Google User Group, mnoho návodů, většinou dva a více let starších je na adrese https://sites.google.com/a/gug.cz/www2/pro-skoly) je řada online návodných kurzů v angličtině a má ještě daleko k masovému prosazení. Její zásadní výhodou je použití pro školství zdarma.Dokumenty lze vytvářet, sdílet, ale textové dokumenty neumožňují upravovat a vytvářet další styly odstavců, tabulkové kalkulátory mají sice řadu funkcí, ale nápovědu k nim pouze anglicky, a velmi primitivní grafy s nemožností úprav. Jediný užitečný nástroj pro učitele jsou formuláře umožňující vytvářet online dotazníky/testy ukládající odpovědi do tabulek.
Webové aplikace Office Web Apps
Microsoft, který se službou začal později, toho nabízí méně – v podstatě hodně zjednodušené aplikace Word, Excel, PowerPoint aOneNote s ještě omezenější českou podporou. Kromě toho nabízí e-mail Hotmail, prostor pro soubory a fotografie, to vše v anglickém rozhraní.Podporu a propagaci služeb nabízí stránka http://www.modernivyuka.cz se sekcí Microsoft Live@edu informující o celém balíčku pro školství.
Žádné komentáře:
Okomentovat