pátek 30. září 2011

S velkým zpožděním, způsobeným jednak doplňováním vzdělání na VŠ (Výpočetní technika pro střední školy), jednak začátkem nového školního roku (učím po letech znovu geometrii a chtěl bych na to jít lépe než dříve) a jednak stěhováním školy (z čehož plyne potřeba příprav na INT, když nemáme počítače; zapojení převezených počítačů a neustálá pomoc kolegům/yním a vedení školy) jsem se až tento týden dostal k projektu RVP Moderní technologie ve výuce.

1) Po přečtení vstupních materiálů, diskusních příspěvků mne napadalo a napadá daleko více otázek než odpovědí:
* Je schopen nějaký psycholog či doktor zabývající se mozkem říci, jaký vliv na myšlení by mělo odstranění výuky psaní rukou?
* Jsme schopni individuálně pracovat ve třídě s 30 žáky?
* Nejsme v situaci výroku Edisona, kdy ani počítače nepřinesou tu zásadní změnu?
* Nechybí ve vizích plně individualizované výuky ta dnešní skutečnost, kdy žák zažívá neúspěch i úspěch v kolektivu?
* Mají dnes přístup k počítači všichni žáci? Aspoň na střední škole?
* Mám to v sešitě, tak to umím - jinými slovy "vyhledaná informace je použitá informace"?

2) Podle mne je lepší učitel, který odmítá používat moderní technologie, ale odlišuje podstatné od nepodstatného, než učitel používající interaktivní tabuli k tomu, aby nemusel neustále popisovat tabuli tím, co všechno si žáci mají zapamatovat.

3) Jeden příspěvek mi připomněl, jak si synovec "pořídil" notebook a zcela vážně s ním ve svých 4 letech pracoval: Notebook

4) Diskutoval jsem se studenty o behaviorismu, kognitivismu, konstruktivismu a konektivismu, samozřejmě úměrně věku (3. ročník střední školy), času a prostoru (šlo o referát (zde jsou témata, která zadávám ve druhém pololetí). Ukázalo se, že sami - vychováni současným školstvím - odmítají některé přístupy a trvají na "nalejvárně". Ono takové účetnictví učit skupinově nebo projektově není úplně ono. Stejně tak v matematice si trvám na svém, že nebudu před studenty řešit vzorově příklad, ale budeme nad řešením neustále diskutovat.
K samotnému konektivismu jsme nedokázali najít žádný vhodný příklad použití a využití, čímž neříkám, že neexistuje. Jen to bude všechno velmi dlouhý pochod.

Žádné komentáře:

Okomentovat